Písně na slova Elišky Krásnohorské, B23
Opusové číslo
není
Číslo v Burghauserově katalogu
23
Datum vzniku
listopad 1871
Datum a místo premiéry
č. 5: 10. prosince 1871, Praha
č. 2: 10. dubna 1872, Praha
celý cyklus: ?
Interpret premiéry
č. 5: Emilie Bubeníčková + ?
č. 2: Anna Kupková + ?
celý cyklus: ?
První vydání
č. 2 a 4: Schlesinger (Robert Lienau), 1880, Berlín
celý cyklus: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959, Praha
Autor textu
Eliška Krásnohorská
Části / věty
1. Lípy
2. Proto
3. Překážky
4. Přemítání
5. Vzpomínání
Durata
cca 11 min.
okolnosti vzniku
V listopadu 1871 uveřejnil hudební kritik Ludevít Procházka v Hudebních listech článek, ve kterém si stěžoval na zanedbávání tvorby a interpretace českých písní. Aby podpořil zájem autorů i posluchačů o tento žánr, rozhodl se čas od času uspořádat tzv. „volnou pěveckou zábavu“, kde by byly uváděny nové písně domácích skladatelů. Dvořák na Procházkovu výzvu zareagoval kompozicí písní, pro něž si vybral texty z nedávno vydané sbírky Elišky Krásnohorské „Z máje žití“. Provedení páté písně z tohoto cyklu, „Vzpomínání“, na „druhé volné pěvecké zábavě“ 10. prosince 1871 je důležité především tím, že se jednalo o vůbec první veřejné provedení Dvořákovy skladby (autorovi bylo již 30 let!) a také to bylo poprvé, kdy mohl skladatel číst odborné posudky na svoji práci.
charakteristika
Dílo představuje důležitý mezník ve vývoji Dvořákovy písňové tvorby. Vzniklo v době dohasínajícího vlivu německých novoromantiků na skladatelovu tvorbu a některé prvky tohoto Dvořákova „wagnerovského“ období jsou ještě v písních přítomny. Jedná se zejména o zálibu v neobvyklých modulacích a klamných závěrech melodických linií. Na druhou stranu se již jedná o hudbu, z níž promlouvají prvky Dvořákova pozdějšího osobitého kompozičního stylu. Kromě písně „Proto“, která je komponována v čistě strofické formě, mají ostatní písně spíše prokomponovaný charakter s náznaky strofičnosti.