Drobnosti pro dvoje housle a violu, op. 75a, B149

Opusové číslo

75a

Číslo v Burghauserově katalogu

149

Datum vzniku

leden 1887

Datum a místo premiéry

soukromé provedení: leden 1887, Praha
veřejné provedení: (?) 24. února 1938, Praha

Interpret premiéry

soukromé provedení: Josef Kruis, Jan Pelikán, Antonín Dvořák
veřejné provedení: členové Pražského kvarteta (Vilibald Schwejda, Herbert Berger, Ladislav Černý)

První vydání

Hudební matice Umělecké besedy, 1945, Praha

Části / věty

1. Cavatina. Moderato
2. Capriccio. Poco allegro
3. Romanza. Allegro
4. Elegia. Larghetto

Durata

cca 15 min.

okolnosti vzniku

Dvořákův bývalý kolega z orchestru Prozatímního divadla Jan Pelikán soukromě vyučoval hře na housle studenta Josefa Kruise, který bydlel v podnájmu ve stejném domě jako Dvořákovi. Skladatel se k jejich houslovému duu občas přidal s violou a pro jejich malé sdružení nejprve zkomponoval Tercet C dur. Přecenil však Kruisovu hráčskou vyspělost, a tak jako náhradu zkomponoval interpretačně jednodušší trio, dnes známé jako Drobnosti, které vzápětí ještě upravil do atraktivnější podoby pro housle a klavír. Trio ve své původní instrumentaci pro dvoje housle a violu Dvořák označil jako „Maličkosti“. Dílo však bylo tiskem vydáno až roku 1945 pod názvem Drobnosti, aby se vyloučila záměna se skladatelovými Maličkostmi pro dvoje housle, violoncello a harmonium. Verze pro housle a klavír vyšla již roku 1887 u nakladatelství Simrock pod názvem Romantické kusy.

charakteristika

Formální uspořádání díla se vyznačuje maximální jednoduchostí. Jedná se o sled čtyř krátkých vzájemně kontrastních vět beze snahy o myšlenkově provázaný cyklus. Každá věta je vystavěna z jediného tématu a má jednotnou náladu, která je také slovně vyjádřena v podtitulech: Cavatina, Capriccio, Romanza a Elegia. Krajní tematické úspornosti dosahuje Dvořák především ve čtvrté větě, která je vlastně celá vystavěna z jediného třítónového motivu, jehož mistrovským zužitkováním skladatel dociluje silného výrazového účinku. Povahu díla asi nejlépe vystihl sám Dvořák v dopise nakladateli Simrockovi: „Píšu nyní malé Bagatelly, pomyslete jen, pro dvoje housle a violu. Ta práce mě těší právě tak, jako bych psal velkou symfonii – co tomu říkáte? Jsou ovšem myšleny spíše pro amatéry, avšak nepsali Beethoven a Schumann také kdysi zcela malými prostředky a jak?“